چرا بدبختی بزرگتر از خوشبختی است؟ 

چرا بدبختی بزرگتر از خوشبختی است؟

چه چیزی می تواند حال تو را خوب کند؟ دیدار عشقت، سفر رویایی به  کارائیب ، یک قدم بزرگ در شغلت یا یک  میلیارد پول نقد؟
چه چیزی می تواند حال تو را خراب کند؟ فلج شدن،  الزایمر،  سرطان، افسردگی، جنگ، گرسنگی،شکنجه، ورشکستگی، بی اعتباری یا کورشدن؟
این  لیست طولانی به ما نشان میدهد که چه  موانعی بر سر راه خوشی ما وجود دارد. به بیان کوتاه تر، چیزهای بد نه تنها بیشتر از چیز های خوب اند، بلکه بسیار با اهمیت تر هم هستند.

در گذشته های دور اوضاع از این هم بدتر بود یک اشتباه  ابلهانه می توانست ما را به سرعت از  چرخه زندگی جدا کند. افرادی که بی پروا بودند قبل از اینکه بتوانند ژن خود را به نسل بعدی منتقل کنند جان خود را ازدست می دادند . باقی افراد یعنی ملاحظه کارها زنده می ماندند ما نوادگان آنها هستیم

پس عجیب نیست بیش از این که برای چیز هایی که به دست می آوریم  ارزش قایل باشیم، از چیز هایی که از دست می دهیم  وحشت داریم. از دست دادن  صد هزار تومان بر خوشی تو بیشتر  اثر دارد تا به دست آوردن آن. در واقع، اثبات شده که از نظر  عاطفی، از دست دادن یک چیز دو برابر سنگین تر از به دست آوردن همان چیز است.  دانشمندان اجتماعی به این پدیده نفرت  از زیان می گویند.

بنابر این  خاصیت ژنتیکی که در ما وجود  دارد،اگر می خواهی کسی را در مورد موضوعی متقاعد کنی، بر مزایای آن  تمرکز نکن، بلکه  سعی کن به او نشان دهی چگونه می تواند از مضرات آن رها شود.
 

وحشت از دست دادن یک چیز ،  عامل انگیزشی موثرتری نسبت به امکان به دست آوردن همان چیز  با ارزش مشابه است. فرض کن  شغل تو عایق بندی خانه است. موثرترین شیوه ترغیب مشتری ها برای خریدن محصولاتت این است  که به جای اینکه به آنها بگویی عایق بندی چه قدر در صرفه جویی مالی به آنها کمک می کند ، بگویی در نبود عایق بندی چه پولی را از دست می دهند. هر چند به لحاظ مفهموی این دو دقیقا مشابه اند.

ما نسبت به موارد منفی بیشتر حساسیم تا موارد مثبت.

در خیابان هم چهره های مخوف بیشتر از چهره های خندان به چشم می آیند. ما برخورد بد را بیش از برخورد خوب به خاطر می سپاریم، البته غیر از مواقعی که برخورد خوب از جانب خودمان باشد.

 

برگرفته شده از پیج اینستاگرام  We Can Be Anyone

 

چرا بدبختی بزرگتر از خوشبختی است؟

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *