فرمول جهانی شکل تخم مرغ

شکل هندسی تخم مرغ از دیر باز مورد توجه ریاضیدان ها و مهندسان و زیست شناسان بوده است. محققان دانشگاه کنت ( دانشگاه کنت یک دانشگاه دولتی در انگلستان است که در شهرستان کنت واقع شده است  ) در طی تحقیقات خود یک فرمول ریاضی جهانی را کشف کرده اند که می تواند شکل هندسی تخم مرغ را توصیف کند که البته تحقیقات زیادی درباره شکل هندسی تخم مرغ انجام شده است که تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.

شکل هندسی تخم مرغ از این جهت توجه محقیقن ریاضی ، مهندسان و زیست شناسان را به خود جلب کرده که شکل آن همان قدر که برای پرورش جوجه ( جنین ) بزرگ و ایده آل است به همان اندازه برای خروج از بدن پرنده هم کوچک و مناسب است و همچنین از لحاظ ساختاری وقتی به صورت عمودی آن را قرار می دهیم می تواند چند تن ( بله چند هزار کیلو ) وزن را تحمل کند و به این دلیل که بسیاری از اختراعات ما از طبیعت الهام گرفته است کشف راز های شکل هندسی تخم مرغ می تواند تاثیر مستقیمی بر روی اختراعات ما مخصوصا” سازه ها داشته باشد.

در تجزیه و تحلیلی که بر روی همه اشکال تخم مرغ ، یا همان پرندگان انجام شده تخم پرندگان در چهار شکل هندسی کره ، بیضی ، تخم مرغ و شکل (مخروطی یا گلابی شکل) ، دسته بندی می شود که هنوز با فرمول ریاضی به اثبات نرسیده است.

در تحقیقات جدیدی که در دانشگاه کنت انجام شده برای تعریف شکل تخم پرندگان ، محققان برای آن یک مدل ریاضی ایجاد کردند که متناسب با یک شکل هندسی کاملاً جدید است که می تواند فرمول توسعه یافته برای شکل بیضی باشد و برای همه شکل هندسی تخم پرندگان قابل استفاده است.

این فرمول جدید جهانی ریاضی برای شکل هندسی تخم مرغ بر چهار معیار استوار است : طول تخم مرغ ، حداکثر عرض ، جابجایی محور عمودی و قطر یک چهارم طول تخم.

این فرمول جهانی ، می تواند به درک ما از ظاهر تخم مرغ و همچنین نحوه چگونگی تکامل آن را بالاتر ببرد. در نتیجه این درک بهتر می تواند در علم بیولوژیکی و تکنولوژیکی کاربردهای وسیعی را برای ما امکان پذیر کند.

همان طور که گفتیم قبلا” تحقیقات زیادی درباره شکل هندسی تخم مرغ انجام شده است و نتیجه این تحقیقات در علوم غذایی ، مهندسی مکانیک ، کشاورزی ، زیست شناسی ، معماری و هوانوردی کاربرد داشته است. برای مثال ، فرمول شکل هندسی تخم مرغ را می توان در ساخت ظروف نازک و سبک اما مقاوم ( دقیقا” مانند پوست تخم مرغ ) به کار برد که در طبیعت دیده ایم که شکل هندسی تخم مرغ از کره های معمولی دیگر قوی تر است.

در بسیاری از سازه ها مهندسی ، از زیست شناسی الهام گرفته است برای مثال هندسه تخم مرغی شکل در معماری ، مانند سقف تالار شهر لندن و برج گرکین ، استفاده شده است که این گونه سازه ها می توانند حداکثر بارها را با حداقل مصرف مصالح تحمل کند ، که این فرمول اکنون به راحتی برای ساخت این گونه از سازه ها قابل اعمال است.

شکل تخم مرغ یک سیستم بیولوژیکی است که به طور طبیعی در اثر تکامل به وجو آمده است. که برای طراحی سازه های مقاوم و سبک و فناوری های مهندسی در حال استفاده است.

دکتر مایکل رومانوف که بر روی شکل هندسی تخم مرغ در دانشگاه کنت تحقیق می کند گفته است : ” این معادله ریاضی درک ما را از هماهنگی بین ریاضیات و زیست شناسی تأیید می کند، و با ترکیب این دو شاخه از علم یعنی ریاضی و زیست شناسی می توانیم درک بهتری از جهان مان داشته باشیم “

دانشمندان و محققان مشتاقانه منتظر استفاده از این فرمول در صنایع مختلف هستند زیرا پیشرفت های علمی مشترک معمولا” نتایج قطعی تری را به همراه دارند.

برای مطالعه مقالات بیشتر از دنیای ریاضی می توانید به صفحه دانستنی های ریاضی مراجعه کنید

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *