مفهوم روش حل مسئله

مفهوم روش حل مسئله

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در ریاضی با آن مواجه هستند مفهوم روش حل مسئله است

اغلب دانش آموزان به دلیل نفهمیدن مفهوم مسئله قادر به حل کردن آن نیستند
و دلیل آن هم یادگیری ریاضی به صورت حفظی است 

معمولا آموزش ریاضی به صورت حفظی از خانه شروع می شود به این صورت که والدین تحصیل کرده
تصور می کنند با خواندن متن کتاب مدرسه و حل چند تمرین از کتاب های غیر درسی می توانند خودشان ریاضی را به فرزندشان آموزش دهند

نتیجه این می شود که دانش آموز به جای درک مفهوم روش حل مسئله سعی می کند آن روش را حفظ کند و بدون این که مسئله را بفهمد حل کند.

و این اتفاق حاصل تفکر برخی از والدین است که تصور می کنند حل مسائل ریاضی به صورت
حفظی و تقلیدی آسان تر و سریع تر است و مهم نمره قبولی ریاضی در مدرسه است.

مفهوم روش حل مسئله
مفهوم روش حل مسئله

مثلا” ممکن است در مسئله ای همه موارد زیر یا بخشی از آن را از دانش آموز بخواهند : 

یک استخر را با طول ۱۵ متر و عرض ۵ متر در نظر بگیرید

اگر یک طرف استخر از طول را نرده کنند چقدر نرده لازم است ؟

دور تا دور استخر را نرده کنند چقدر نرده لازم است ؟

یک طرف در عرض و یک طرف در طول را نرده کنند چقدر نرده لازم است ؟

اگر بخواهند کف استخر را کاشی کنند چقدر کاشی لازم است ؟

اگر هر ۴ کاشی یک متر مربع را تشکیل دهند برای کف این استخر چند عدد کاشی لازم است ؟

اگر عمق استخر ۲ متر باشد چند لیتر آب احتیاج دارد تا پر شود ؟

همان طور که می بینید یک مسئله را می توان به روش های مختلف بیان کرد و در زندگی هم همین طور است همیشه یک جور اتفاق نمی افتد

در نتیجه نمی توان با حفظ کردن ، حل مسئله را پیدا کرد بلکه با فهمیدن آن است که می توان مسئله را حل کرد 

اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم : 

فرض کنید در طول جاده ای می دوید جواب مسئله بستگی به این دارد که : 
طول جاده چقدر است ؟ (بله) 
عرض جاده چقد است ؟ (نه)
عمق زیر سازی جاده چقدر است ؟ (نه)

فرض کنید همان جاده را می خواهید رنگ کنید جواب مسئله به این بستگی دارد که 
طول جاده چقدر است ؟ (بله) 
عرض جاده چقدر است ؟ (بله) 
عمق زیر سازی جاده چقدر است ؟ (نه) 

فرض کنید همان جاده را می خواهید خاک برداری کنید جواب مسئله به این بستگی دارد که
طول جاده چقدر است ؟ (بله)
عرض جاده چقدر است ؟ (بله)
عمق زیر سازی جاده چقدر است ؟ (بله) 

و جالب تر از این که ما در این موسسه به دانش آموزان آموزش می دهیم مثلا” در محاسبه حجم و مساحت به بیشتر از این سه مورد احتیاج پیدا نمی کنیم چون در جهان سه بعدی زندگی می کنیم

پس بیان مثال های کاربردی و واقعی کردن ریاضی برای دانش آموزان خود این انگیزه را به وجود می آورد که دانستن ریاضیات دفع شر و رد کردن سال تحصیلی نیست بلکه یک نیاز واقعی در زندگی روز مره است 

به ریاضی عمیق تر نگاه کن
مرکز تخصصی ریاضیات ویژن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *