معرفی کتاب: پسری که عاشق ریاضی بود

عنوان کتاب: پسری که عاشق ریاضی بود: داستان زندگی پل اردوش/ نویسنده دبورا هایلمگن (‏‫۱۹۵۸ میلادی) – Heiligman, Deborah؛ تصویرگر لوین فام ؛ مترجم شهاب‌الدین عباسی.
‏مشخصات نشر: تهران: نخستین، ‏‫۱۳۹۶.‬
‏مشخصات ظاهری: ‏‫۴۰ص.‬: مصور(رنگی)؛ ۱۷×۲۴س‌م.
‏شابک: ‏‫‬‭۹۷۸-۶۰۰-۱۲۷۱۱۹-۹
عنوان اصلی:‌‏‫‬‭The boy who loved math: the improbable life of Paul Erdős, c2013.
گروه سنی:‌ ب،ج.
‏موضوع: داستان زندگی پاول اردوش، ‏‫۱۹۱۳ – ‏۱۹۹۶م.‬ (ریاضیدان)
‏شناسه افزوده: فام، لوین، (Pham, LeUyen) ‏‫۱۹۷۳ – م.‏‬، تصویر‌گر
‏رده بندی دیویی: ‏‫‬‭۵۱۰/۹۲‏‫‭ھ۴۱۵پ۱۳۹۶
‏شماره کتابشناسی ملی: ۴۵۴۸۴۴۵
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «پسری که عاشق ریاضی بود» اثر دیگری از مجموعه‌ «من و مشاهیر جهان» نوشته دبورا هایلگمن و تصویرگری لوین فام به تازگی با ترجمه شهاب‌الدین عباسی از سوی انتشارات نخستین برای گروه سنی «ب و ج» منتشر شده است. کودکان و نوجوانان در این کتاب با زندگی عجیب و غریب پل اردوش آشنا می‌شوند.

این کتاب، جایزه‌ها و تحسین‌های بسیاری از جمله منتخب بوک لیست، یکی از بهترین کتاب‌های علمی سال ۲۰۱۳ جایزه‌ cook prize یکی از تاپ‌تن‌های علمی سال در بوک لیست، منتخب نیویورک تایمز و A.L.A را دریافت کرده است.

کتاب «پسری که عاشق ریاضی بود» داستان زندگی پل را تعریف می‌کند. او موفق شد راهِ خودش را در زندگی پیدا کند و یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین ریاضی‌دان‌های جهان شود. پل اردوش، ریاضیدان نابغه‌ مجارستانی در سال ۱۹۹۶ در ۸۳ سالگی از دنیا رفت اما کنجکاوی‌ها و عشق او به ریاضی و پشتکارش در حال مسئله‌ها هنوز زنده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی سه سالش بود مادرش مجبور شد به عنوان معلم ریاضی به سر کار برود. مادرش نمی‌خواست به پل سخت بگذرد و اتقاق بدی برایش بیفتد، به همین دلیل او را به آدمی که آشنایش بود سپرد تا خوب از او مراقبت کند. او پل را گذاشت پیش فراولین!

فراولین کلی رسم و قاعده داشت. و مسئله، همین بود. پل از قاعده‌ها متفنر بود! او متنفر بود از این‌که به او بگویند: چه وقت آرام بنشیند، چه وقت غذا بخورد و چه قوت برود بخوابد. اما پل چه‌کار می‌توانست بکند؟ او نمی توانست این مساله را دقیق حل کند ولی می‌دانست وقتی تابستان بیاید، مادرش می‌آید و تمام روز صددرصد وقتش را پیش او می‌ماند…»
دبورا هایلگمن تا به حال ۲۸ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته است، از جمله کتابِ «چارلز و اِما» (جهش ایمان داروین، که فینالیست جایزه‌ ملی کتاب در آمریکا بود). فکر نوشتن کتابی درباره‌ پل اردوش را پسرانش به او الهام کردند. آن‌ها هر بار که از مدرسه به خانه می‌آمدند، هیجان‌زده از ریاضیدان درخشان و دوست‌داشتنی‌ای به نام پل اردوش حرف می‌زدند. و این، آغازی شد بر تحقیقات گسترده‌ او در مورد این ریاضیدان نابغه.

شهاب‌الدین عباسی بیش از چهل کتاب نوشته و ترجمه کرده است. بعضی از کتاب‌های اوبا نام‌های انسان در جستجوی معنای غایی (ترجمه) از لطافت‌های زندگی، بر لب دریای وجود، سنگ‌تراش (ترجمه) و مجموعه‌ی ده‌جلدی قصه‌های ماندگار (ترجمه) که چهار نشان لاک پشت پرنده دریافت کرد. او سه بار برنده‌ جایزه‌ کتاب فصل و یک بار نامزد جایزه‌ کتاب سال شد. کتاب در پی شباویز او در سال ۱۳۹۲ از طرف شورای کتاب کودک در بخش ترجمه‌ی داستان، شایسته تقدیر شناخته شد.

از دیگر آثار مجموعه «من و مشاهیر جهان» می‌توان به «آلفرد نوبل (بنیانگذار جایزه صلح نوبل)»، «در جستجوی شاهزاده کوچک: سرگذشت آنتوان سنت اگزوپری»، «اعجوبه‌ دنیای الکتریک: داستان زندگی نیکلا تسلا»، «راشل؛ سرگذشت طبیعت‌گرای مشهور راشل کارسون»، «جعبه نقاشی پرصدا: هنر انتزاعی کاندینسکی»، «بر روی پرتو نور: سرگذشت آلبرت اینشتین»، «دنیای بزرگ هلن کلر؛ زندگی هلن کلر»، «مرد دریا: داستان زندگی ژان کویستو» و «پیام‌آور ستاره‌ها: سرگذشت گالیله» اشاره کرد.

انتشارات نخستین، کتاب «پسری که عاشق ریاضی بود» را در قالب ۴۰ صفحه مصور رنگی با شمارگان دو هزارنسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر کرده است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *